ΑΠΟΨΕΙΣ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ STOXASTIS1963

Πέμπτη 9 Μαρτίου 2017

5η ΣΥΝΕΧΕΙΑ (Τι Πρέπει να Γνωρίζουμε



Όπως αναφέρθηκε στις  4-3-2017 στην αρχική δημοσίευση (Τι Πρέπει να Γνωρίζουμε), ακολουθούν οι επόμενες συνέχειες. 
θα υπενθυμίζονται, με κάθε νέα δημοσιοποίηση, οι προηγούμενες.

1. Αρχική.  "Τι πρέπει να γνωρίζουμε".        4-3-2017
2.  1η  συνέχεια  ......................                       5-3-2017
3.  2η  συνέχεια........................                       6-3-2017
4.  3η  συνέχεια........................                       7-3-2017
5.  4η  συνέχεια ..........................                     8-3-2017
6.  5η  συνέχεια.............................                   9-3-2017

ΤΕΛΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ (ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΕΛΣΙΝΚΙ)

Ημερομηνία Υπογραφής :
1 Αυγούστου 1975 στο Ελσίνκι.

Συμβαλλόμενα Μέρη :
35 κράτη, περιλαμβανομένων όλων των Ευρωπαϊκών, εκτός Αλβανίας.

Σκοπός :
Η Συμφωνία για την ισχυροποίηση της σταθερότητας Ανατολής - Δύσης, καθιερώνοντας έγκαιρη προειδοποίηση για ασκήσεις και ανταλλαγές παρατηρητών.

Κυριότερα ΄Αρθρα :
΄Αρθρο 1 : «Για μεγάλες ασκήσεις με την συμμετοχή πάνω από 2.500 στρατιωτών, που γίνονται ανεξάρτητα ή με την συμμετοχή Ναυτικού και Αεροπορίας, πρέπει να δίνεται προειδοποίηση. Αυτή η προειδοποίηση θα δίνεται για μεγάλες ασκήσεις στην Ευρώπη, από οποιοδήποτε κράτος που ασκείται εντός των ορίων του, ή στην παρακείμενη θάλασσα και στον αέρα.  Η προειδοποίηση θα δίνεται 21 τουλάχιστον μέρες πριν την έναρξη της άσκησης, ή, για την περίπτωση άσκησης που αποφασίζεται σε λιγότερο χρόνο, το συντομότερο δυνατό. Οι πληροφορίες προειδοποίησης περιλαμβάνουν το γενικό σκοπό της άσκησης, τα κράτη που συμμετέχουν, την δύναμη των Μονάδων, τη περιοχή της άσκησης και τον χρονικό πίνακα διεξαγωγής. Τα συμμετέχοντα κράτη θα καλούν παρατηρητές για την άσκηση από άλλα κράτη, σε πνεύμα καλής θέλησης και αμοιβαιότητας».

Παρατήρηση :
Η τελική αυτή Πράξη - Συμφωνία, είναι περισσότερο μια πολιτική πράξη και ντοκουμέντο, παρά μια Συνθήκη. Γι’ αυτό δεν είναι μιά διεθνής νομική υποχρέωση, με την παραδοσιακή έννοια. Η πρόοδος στη Συνδιάσκεψη για τον αφοπλισμό στην Ευρώπη ενδυνάμωσε τα παραπάνω μέτρα. 


ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄
Ο ΝΟΜΟΣ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ

ΣΥΜΒΑΣΗ ΗΝΩΜΕΝΩΝ ΕΘΝΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΜΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ

Ημερομηνία Υπογραφής :
1 Δεκεμβρίου 1982 στο Montego Bay της Ιαμαικής. Τέθηκε σε εφαρμογή την 16 Ιανουαρίου 1994.

Συμβαλλόμενα Μέρη :
Μέχρι το Δεκέμβριο του 1984, 156 κράτη.

Σκοπός : 
Κωδικοποιεί, και σε μερικές περιπτώσεις δημιουργεί νέες σχέσεις, σχετικά με όλα τα θέματα τα σχετιζόμενα με τον Νόμο της Θαλάσσης. 

Κυριότερα ΄Αρθρα :
Μέρος ΙΙ. Ασχολείται με τα Χωρικά ΄Υδατα, την Συνορεύουσα Ζώνη και την Αβλαβή Διέλευση.
Μέρος ΙΙΙ.  Ασχολείται με την διεθνή ναυσιπλοία δια μέσου των στενών, όπου καθιερώνονται δύο καθεστώτα : Διέλευση δια μέσου των στενών με ελεύθερη ναυσιπλοία που συνδέει ένα μέρος της ανοιχτής θάλασσας ή Οικονομικής Ζώνης με την άλλη πλευρά και μη αποκλειόμενη Αβλαβή Διέλευση σε στενά που σχηματίζονται από την ξηρά και ένα νησί, όταν εναλλακτικά υπάρχει εύκολη εναλλακτική διέλευση, ή σε στενά μεταξύ ανοιχτής θάλασσας ή Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης και χωρικής θάλασσας.
Μέρος V. Ορίζει την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη. Είναι η περιοχή παρακείμενη και πέραν των χωρικών υδάτων, εκτεινομένη όχι περισσότερο των 200 ναυτικών μιλίων από την ακτή. Στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη το παράκτιο κράτος έχει κυριαρχικά δικαιώματα για σκοπούς εξερεύνησης, εκμετάλλευσης και διαχείρισης των φυσικών πόρων. Τρίτες χώρες διατηρούν το δικαίωμα της ελεύθερης ναυσιπλοίας και αεροπλοίας στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη.
Μέρος VΙΙ. Καθορίζει τα της Ανοιχτής Θαλάσσης . Στην Ανοιχτή Θάλασσα υπάρχει ελευθερία ναυσιπλοίας και αεροπλοίας και υπό ορισμένους όρους, επιστημονικής έρευνας, αλιείας, κατασκευής εγκαταστάσεων και διακαλωδίωσης.
Μέρος ΧΙ. Καθορίζει τα του Διεθνούς Βυθού. Ο Διεθνής Βυθός θαλάσσης περιλαμβάνει το βυθό και το έδαφος πέραν των ορίων της εθνικής δικαιοδοσίας (π.χ. πέραν της ηπειρωτικής υφαλοκρηπίδας / της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης. Ενδιαφέρον για τον όρο παρουσιάζει η εξόρυξη μετάλλων όπως το μαγνήσιο, που προαπαιτεί σύμβαση με την Διεθνή Επιτροπή Βυθού, έναν οργανισμό που ιδρύθηκε για να διαχειρίζεται αυτό το θέμα.

Παρατήρηση : 
Σύμφωνα με ειδικούς επί του Διεθνούς Δικαίου, ένας μεγάλος αριθμός των κανόνων ναυσιπλοίας και άλλων ρυθμίσεων της Σύμβασης αυτής απλώς κωδικοποιεί τον υπάρχοντα και ισχύοντα μέχρι τώρα διεθνή νόμο και κατ’ αυτό τον τρόπο δημιουργούνται με τη Σύμβαση δικαιώματα και υποχρεώσεις τόσο γι’ αυτούς που την υπογράφουν, όσο και γι’ αυτούς που δεν την υπογράφουν.

ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ ΝΑΥΣΙΠΛΟΪΑΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΟΗΕ
ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΜΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΗΣ


ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΝΑΥΣΙΠΛΟΪΑΣ
ΑΒΛΑΒΗΣ ΔΙΕΛΕΥΣΗ. ΜΗ ΑΠΟΚΛΕΙΟΜΕΝΗ ΑΒΛΑΒΗΣ ΔΙΕΛΕΥΣΗ. ΔΙΕΛΕΥΣΗ ΤΡΑΝSIT. ΔΙΕΛΕΥΣΗ 
ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΥΣ.  ΝΑΥΣΙΠΛΟΪΑ ΕΛΕΥΘΕΡΗ   ΣΕ ΑΝΟΙΧΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Ορισμός Ναυσιπλοία για το σκοπό της συνεχούς και ανεμπόδιστης διέλευσης που δεν παραβλάπτει την ειρήνη, τη τάξη και την ασφάλεια του παράκτιου κράτους. Ναυσιπλοία σε στενά που σχηματίζονται από νησί και κύρια ξηρά όπου υπάρχει εναλλακτική οδός το ίδιο άνετη ή μεταξύ ανοιχτών θαλασσών ή χωρικών θαλασσών.
  Ναυσιπλοία και υπέρπτηση για το σκοπό της συνεχούς και εύκολης διέλευσης του στενού μεταξύ ανοικτών θαλασσών ή Αποκλειστικών Οικον. Ζωνών. Ναυσιπλοία για το σκοπό της συνεχούς και ανεμπόδιστης διέλευσης δια μέσου του Αρχιπελάγους. Ελεύθερη ναυσιπλοϊα και υπέρπτηση σε ανοιχτή θάλασσα.
Ζώνη στην οποία εφαρμόζεται. Χωρικά ύδατα και θάλασσα Αρχιπελάγους (Πέραν των γραμμών ναυσιπλοίας). Διεθνή Στενά που δεν επιτρέπουν ελεύθερη διέλευση. Διεθνή Στενά αλλά από αυτά που καλύπτονται από την προηγούμενη στήλη ή που καλύπτονται από διεθνή σύμβαση, π.χ. Μοντρέ.
΄Υδατα Αρχιπελάγους (μέσα στις γραμμές ναυσιπλοίας και τα χωρικά ύδατα). Ανοιχτή θάλασσα και Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη.
Μπορεί η μόλυνση να διακανονισθεί    ΝΑΙ

Ηθελημένη σοβαρή μόλυνση συνιστά μη αβλαβή διέλευση.   ΝΑΙ

Ηθελημένη σοβαρή μόλυνση συνιστά μη αβλαβή διέλευση.    ΝΑΙ

Αλλά μπορεί μόνο να δίνει ισχύ στις υπάρχουσες διεθνείς συμφωνίες και η διέλευση Δεν μπορεί να απαγορευθεί.   
ΝΑΙ

Αλλά μπορεί μόνο να δίνει ισχύ στις υπάρχουσες διεθνείς συμφωνίες και η διέλευση δεν μπορεί να απαγορευθεί.  
ΝΑΙ


Στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη το παράκτιο κράτος δίνει έμφαση στους διεθνείς κανονισμούς. Στην ανοιχτή θάλασσα εφαρμόζονται πάντα οι διεθνείς κανονισμοί.

Μπορούν να καθορισθούν γραμμές ναυσιπλοίας   
ΝΑΙ 

Σύμφωνα πάντα με τις διεθνείς συμφωνίες και οργανισμούς, τελωνειακές ανάγκες κ.λ.π.   
ΝΑΙ 

Σύμφωνα πάντα με τις διεθνείς συμφωνίες και οργανισμούς, τελωνειακές ανάγκες κ.λ.π.
  ΝΑΙ
Με προσαρμογή στα ισχύοντα με τον συμφωνηθέντα διεθνή οργανισμό.   
ΝΑΙ

Με προσαρμογή στα ισχύοντα με τον συμφωνηθέντα διεθνή οργανισμό.  
Όχι


Ορισμένα κράτη με δική τους θέληση καθόρισαν γραμμές ναυσιπλοίας.
Μπορεί το ψάρεμα να απαγορευθεί   ΝΑΙ
Αποτελεί μη αβλαβή διέλευση.   ΝΑΙ
 ΝΑΙ  
ΟΧΙ
Στην Ανοικτή Θάλασσα.           

ΝΑΙ
Στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη.

Μπορεί η θαλάσσια έρευνα να απαγορευθεί  
ΝΑΙ
Αποτελεί μη αβλαβή διέλευση.  
ΝΑΙ

Χρειάζεται προηγούμενη εξουσιοδότηση.  
ΝΑΙ
Χρειάζεται προηγούμενη εξουσιοδότηση.   
ΟΧΙ
Στην Ανοικτή Θάλασσα.            
ΝΑΙ
στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη.

Μπορούν ορισμένες στρατ. δραστηριότητες κατά τη διέλευση να απαγορευθούν  ΝΑΙ

Καμία άσκηση/πρακτική με όπλα. Αποχή από την απειλή χρήσης ή χρήση όπλου ή στρατ. Δύναμης.  
ΝΑΙ

Καμία άσκηση/πρακτική με όπλα. Αποχή από την απειλή χρήσης ή χρήση όπλου ή στρατ. δύναμης.
 Όχι
Αλλά πρέπει να απέχουν από την απειλή χρήσης ή χρήση δύναμης.  Όχι

Μπορεί η υπέρπτηση να απαγορευθεί 
  ΝΑΙ   ΝΑΙ  ΟΧΙ  ΟΧΙ  ΟΧΙ
Απαγορεύεται η διέλευση εν καταδύσει  ΝΑΙ

Απαιτείται διέλευση επιφανείας και επίδειξη σημαίας.
   ΝΑΙ
Απαιτείται διέλευση επιφανείας και επίδειξη σημαίας.     ΟΧΙ   

Μπορεί η διέλευση να αναβληθεί  ΝΑΙ

Χωρίς διάκριση, προσωρινά σε ορισμένη περιοχή για λόγους ασφαλείας, και μετά από προειδοποίηση.
  ΟΧΙ   ΟΧΙ   ΟΧΙ   ΟΧΙ

ΣΥΜΒΑΣΗ ΓΕΝΕΥΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΟΙΧΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Ημερομηνία Υπογραφής :
29 Απριλίου 1958 στη Γενεύη. ΄Αρχισε να ισχύει 30 Σεπ 1962.

Συμβαλλόμενα Μέρη :
 82 κράτη.

Σκοπός :
Μέχρι πρόσφατα, επ’ ευκαιρία του γεγονότος της σύμβασης του ΟΗΕ για το Νόμο της Θαλάσσης, αναγνωρίζεται ότι διακηρύσσει αρχές διεθνούς δικαίου.

Κυριότερα ΄Αρθρα :
΄Αρθρο 1 : «Ο όρος ανοιχτή θάλασσα εννοεί όλα τα μέρη της θάλασσας που δεν περιλαμβάνονται στην αιγιαλίτιδα ζώνη ή στα χωρικά ύδατα ενός κράτους».

΄Αρθρο 2 : «Οι ανοιχτές θάλασσες είναι ανοιχτές σε όλα τα έθνη, και κανένα κράτος δεν μπορεί να υπαγάγει μέρος τους στην κυριαρχία του...... . Η ελευθερία των ανοιχτών θαλασσών περιλαμβάνει μεταξύ των άλλων, για όλα τα κράτη, παράκτια και μή : Ελευθερία ναυσιπλοίας, ελευθερία αλιείας, ελευθερία τοποθέτησης υποβρυχίων καλωδίων και σωληνώσεων, ελευθερία υπέρπτησης».

΄Αρθρο 7 : «Οι προβλέψεις των προαναφερομένων άρθρων σχετικά με την εθνικότητα και εγγραφή των πλοίων, δεν αποκλείει τα πλοία που χρησιμοποιούνται επίσημα από κυβερνητικό οργανισμό, και φέρουν τη σημαία του οργανισμού».

΄Αρθρο 8 : «Πολεμικά πλοία στις ανοιχτές θάλασσες ανήκουν στην αποκλειστική δικαιοδοσία του κράτους του οποίου φέρουν τη σημαία».

΄Αρθρο 22 : «΄Ενα πολεμικό πλοίο που συναντά ξένο εμπορικό πλοίο σε ανοιχτή θάλασσα, δεν μπορεί να κάνει νηοψία, εκτός αν υπάρχουν σοβαρές υποψίες για : (α). Πειρατεία. (β). Εμπόριο σκλάβων. (γ). Ότι ενώ φέρει ξένη σημαία ή αρνείται να ανεβάσει σημαία, στην πραγματικότητα το πλοίο είναι της ίδιας εθνικότητας με το πολεμικό ». 

΄Αρθρο 23 : «Καταδίωξη και κατάληψη ενός ξένου πλοίου μπορεί να αναληφθεί όταν οι αρμόδιες αρχές του παράκτιου κράτους έχουν λόγους να πιστεύουν ότι το πλοίο έχει παραβιάσει τους νόμους και κανονισμούς του παράκτιου κράτους».

Παρατήρηση :
Το πλείστον των προβλέψεων της σύμβασης αυτής έχουν ενσωματωθεί με ελάχιστες μεταβολές στη Σύμβαση του OHE του Νόμου της Θαλάσσης.
  
 ΣΥΜΒΑΣΗ ΓΕΝΕΥΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΙΓΙΑΛΙΤΙΔΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΗ ΖΩΝΗ

Ημερομηνία Υπογραφής :
Την 29 Απριλίου 1958 στη Γενεύη. ΄Αρχισε να εφαρμόζεται την 10 Σεπτεμβρίου 1964.

Συμβαλλόμενα Μέρη :
 80 κράτη.

Σκοπός :
Μέχρι πρόσφατα, με την ευκαιρία της ψήφισης της Σύμβασης ΟΗΕ για τον Νόμο της Θαλάσσης, αναγνωρίζεται γενικώς ότι διακηρύσσει αρχές διεθνούς δικαίου.

Κυριότερα ΄Αρθρα : 
΄Αρθρο 1 : «Η κυριαρχία ενός κράτους παράκτιου εκτείνεται πέραν της ξηράς και των χωρικών υδάτων, σε μια ζώνη θαλάσσης παρακείμενη στην ακτή που περιγράφεται σαν αιγιαλίτιδα ζώνη».

΄Αρθρο 2 : «Η κυριαρχία ενός παράκτιου κράτους εκτείνεται και στον εναέριο χώρο πάνω από την αιγιαλίτιδα ζώνη, όπως και στο υπέδαφος και το βυθό».

΄Αρθρο 10 : «Η νήσος είναι μια περιοχή ξηράς που σχηματίσθηκε από τη φύση, περιβαλλόμενη από νερό, που δεν καλύπτεται από παλιρροιακά κύματα. Η αιγιαλίτιδα ζώνη της νήσου μετράται σύμφωνα με τα καθοριζόμενα στη Σύμβαση αυτή».

΄Αρθρο 14 : «Σύμφωνα με τα καθοριζόμενα σε αυτή τη σύμβαση τα πλοία όλων των κρατών, παράκτιων και μή, έχουν το δικαίωμα της αβλαβούς διέλευσης από την αιγιαλίτιδα ζώνη. Η διέλευση θα θεωρείται αβλαβής το χρονικό διάστημα που δεν παραβλάπτει την ειρήνη , την τάξη και την ασφάλεια του παράκτιου κράτους. Τα υποβρύχια είναι αναγκαίο να διέρχονται εν αναδύσει και να φέρουν τη σημαία τους».

΄Αρθρο 16 : «Το παράκτιο κράτος μπορεί να πάρει μέτρα να απαγορεύει διέλευση που δεν είναι αβλαβής. Επίσης μπορεί, χωρίς διακρίσεις μεταξύ των πλοίων, να αναβάλλει προσωρινά σε ορισμένες περιοχές της αιγιαλίτιδας ζώνης την αβλαβή διέλευση ξένων πλοίων, αν αυτό επιβάλλεται για λόγους ασφαλείας. Δεν επιτρέπεται να αποκλεισθούν ξένα πλοία της αβλαβούς διέλευσης από στενά που χρησιμοποιούνται για διεθνή ναυσιπλοία». 

Παρατήρηση 
Το πλείστον των προβλέψεων της Σύμβασης έχει ενσωματωθεί με επουσιώδεις αλλαγές, στην Σύμβαση του ΟΗΕ για το Νόμο της Θαλάσσης.


 ΑΙΓΙΑΛΙΤΙΔΑ ΖΩΝΗ

Ορισμός 
Αιγιαλίτιδα Ζώνη είναι η Ζώνη Θαλάσσης η παρακείμενη στην ακτή, πέραν από την ξηρά και τα εσωτερικά χωρικά ύδατα, πάνω στην οποία το κράτος ασκεί πλήρη κυριαρχία. Η κυριαρχία αυτή εκτείνεται στον εναέριο χώρο πάνω από την Αιγιαλίτιδα Ζώνη, όπως και στο βυθό και στο υπέδαφος.

Πλάτος
Ιστορικά το πλάτος της Αιγιαλίτιδας Ζώνης ήταν 3 ναυτικά μίλια (κανών βολής πυροβόλου), που υπετίθετο ότι αντιπροσώπευε την απόσταση στην οποία ένα κράτος μπορούσε να ασκήσει άμεσο έλεγχο. Τις τελευταίες όμως δεκαετίες πολλά κράτη άρχισαν να διεκδικούν κυριαρχία σε ευρύτερες ζώνες. Τόσο διαφορετικές ήταν οι απόψεις και η πρακτική κρατών, ώστε η Σύμβαση για την Αιγιαλίτιδα Ζώνη το 1958 δεν πέτυχε να περιλαμβάνει συμφωνία για το πλάτος της Αιγιαλίτιδας Ζώνης. Από την αρχή ωστόσο της τρίτης σύσκεψης στα Ηνωμένα ΄Εθνη για το Νόμο της Θαλάσσης, τα συμμετέχοντα κράτη πέτυχαν συναίνεση, που αντανακλά στη Σύμβαση του 1982 για το Νόμο της Θαλάσσης, ότι :
«Κάθε κράτος έχει το δικαίωμα να καθορίσει το πλάτος της Αιγιαλίτιδας Ζώνης μέχρι το όριο των 12 Ναυτικών Μιλίων, μετρώμενη σύμφωνα με τα καθοριζόμενα στη Σύμβαση αυτή».

Αβλαβής Διέλευση
Το παράκτιο κράτος δεν μπορεί να σταματήσει ξένο πλοίο διερχόμενο δια μέσου της Αιγιαλίτιδας Ζώνης του για νηοψία. Επιπρόσθετα τα πολεμικά πλοία και άλλα κυβερνητικά σκάφη που δεν είναι σε εμπορική αποστολή, εξαιρούνται από υποψία ακόμη και για έγκλημα. Το άρθρο όμως 30 της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Νόμο της Θαλάσσης, δίνει το δικαίωμα στο παράκτιο κράτος να απαιτήσει από το πολεμικό πλοίο να εγκαταλείψει αμέσως την Αιγιαλίτιδα Ζώνη, αν δεν συμμορφώνεται με τους νόμους και τους κανονισμούς του παράκτιου κράτους, σε ότι αφορά την διέλευση από την Αιγιαλίτιδα Ζώνη.

Συνορεύουσα Ζώνη
Το παράκτιο κράτος μπορεί επίσης να καθορίσει, παρακείμενη στην Αιγιαλίτιδα Ζώνη μια Συνορεύουσα Ζώνη, που να εκτείνεται μέχρι 24 Ναυτικά μίλια από την ακτή, και στη ζώνη αυτή μπορεί να ασκεί τον αναγκαίο έλεγχο για την πρόληψη και τιμωρία σε ότι αφορά παραβάσεις τελωνείων, υγειονομικές παραβάσεις ή οικονομικούς πρόσφυγες (΄Αρθρο 33 της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Νόμο της Θαλάσσης).                                                               

 ΑΙΓΙΑΛΙΤΙΔΑ ΖΩΝΗ ΣΤΑ ΚΡΑΤΗ ΜΕΛΗ ΝΑΤΟ
__________________________________________________________________
Κράτος
Αιγιαλίτιδα 
Ζώνη  Εσωτερικός Νόμος  ΄Αλλες Εφαρμογές
Βέλγιο 3 ν.μ. Βασ.Διάταγμα 5-2-1972        -
Καναδάς 12 ν.μ. Νόμος 26-12—1970         -
Δανία 3 ν.μ. Βασ.Διάταγμα 21-12-1966  4 ν.μ. για Τελωνεία.
Γαλλία 12 ν.μ. Νόμος 24-12-71 20 χλμ για Τελωνεία.
Γερμανία 3 ν.μ. 1956         -
Ελλάδα 6 ν.μ. Αν.Νόμος 230/17-9-1936 10 ν.μ. Εναέριος χώρος για Ασφάλεια.
Ισλανδία 12 ν.μ. Νόμος 1-6-1979         -
Ιταλία 12 ν.μ. Νόμος 14-8-1974         -
Λουξεμβούργο Π ε ρ ι β ά   λ λ ε τ α ι   α π ό  ξ η ρ ά         -
Ολλανδία 12 ν.μ. Νόμος 9-1-1985         -
Νορβηγία 4 ν.μ. Βασ.Διάταγμα 22-2-1812 10 ν.μ. για Τελωνεία 
Πορτογαλία 12 ν.μ. Νόμος 28-3-1977 12 ν.μ. Τελωνεία - Υγειονομική Ασφάλεια
Ισπανία 12 ν.μ. Νόμος 4-1-1977 12 ν.μ. Τελωνεία.
Τουρκία 6 ν.μ. Νόμος 29-5-1982 12 ν.μ. στη Μαύρη Θάλασσα και στη ΝΑ Μεσόγειο.
Ηνωμένο Βασίλειο 3 ν.μ. Νόμος 1964          -
Ηνωμένες Πολιτείες 3 ν.μ. Ομοσπ.Νόμος 15-6-1972 12 ν.μ. για Τελωνεία.


 ΑΙΓΙΑΛΙΤΙΔΑ ΖΩΝΗ ΣΤΑ ΚΡΑΤΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ - ΜΑΥΡΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ ΜΗ ΜΕΛΗ ΝΑΤΟ

Κράτος Αιγιαλίτιδα
  Ζώνη   Εσωτερικός Νόμος ΄Αλλες Εφαρμογές
Αλβανία 15ν.μ. Διάταγμα 23-2-1976        -
Αλγερία 12 ν.μ. Διάταγμα 12-10-1963        -
Βουλγαρία 12 ν.μ. Νόμος 10-10-1951        -
Κύπρος 12 ν.μ. Νόμος 3-8-1964 12 ν.μ. για Τελωνεία.
Αίγυπτος 12 ν.μ. Διάταγμα 17-2-1958 18 ν.μ. για Τελωνεία και Υγειονομικό
Ισραήλ 6 ν.μ. Νόμος 23-10-1956        -
Λίβανος 12 ν.μ. Νόμος Σεπ 1983        -
Λιβύη 12 ν.μ. Διάταγμα 18-2-1959 Κόλπος Σίδρας
Μάλτα 12 ν.μ. Νόμος 1978 24 ν.μ.(Τελωνεία, αλι-εία, πρόσφυγες και Υγειονομικά)
Μονακό 12 ν.μ. Διακήρυξη 14-2-1973         -
Μαρόκο 12 ν.μ. Διάταγμα 21-7-1975         -
Κράτη Πρώην Σο-βιετικής ΄Ενωσης 12 ν.μ. Νόμος USSR 1-3-1983
         -
Συρία 35 ν.μ. Διάταγμα Σεπτ. 1981 41 ν.μ. Ζώνη Ασφα-λείας
Τυνησία 12 ν.μ. Νόμος 2-8-1973         -
Γιουγκοσλαβία 12 ν.μ. Διάταγμα 7-4-1979 12 ν.μ. για Τελωνεία.


 ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΚΡΑΤΩΝ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΑΙΓΙΑΛΙΤΙΔΑ ΖΩΝΗ

1.  Περίληψη Πρακτικής Κρατών - Μελών ΝΑΤΟ
    
    Πλάτος Αιγιαλίτιδας Ζώνης σε ν.μ.       Αριθμός Κρατών      
 3       5
 4       1
 6       2
      12       7
       Περίκλειστα από ξηρά       1

2. Περίληψη Πρακτικής στη Μεσόγειο (Περιλαμβάνονται τα κράτη – μη μέλη ΝΑΤΟ)

    Πλάτος (σε ν.μ.)                                    Αριθμός Κρατών 
      6 3
      12       14
      15 1
      35 1

3.  Σύγκριση με την παγκόσμια πρακτική 
    
    Πλάτος (σε ν.μ.)                                  Αριθμός Κρατών
      3                   17
      4         2
      6       4
      12       90
      15 1
      20 1
      30 2
      35 1
      50 3
      70 1
    100 1
    200             15
       Πολυγωνική       2

ΑΒΛΑΒΗΣ ΔΙΕΛΕΥΣΗ

Δικαίωμα Διέλευσης
      Η κυριαρχία ενός κράτους πάνω στην Αιγιαλίτιδα Ζώνη περιορίζεται από το δικαίωμα της αβλαβούς διέλευσης, που είναι το δικαίωμα όλων των πλοίων να διέρχονται από την αιγιαλίτιδα ζώνη άλλου κράτους, για λόγους τράνσιτ ή για να καταπλεύσουν ή αποπλεύσουν από την υπ’ όψη χώρα . (Τα αεροσκάφη δεν έχουν το ίδιο δικαίωμα στον εναέριο χώρο πάνω από την αιγιαλίτιδα ζώνη). Η διέλευση περιλαμβάνει επίσης το δικαίωμα της στάθμευσης και αγκυροβολίου, αν τούτο επιβάλλεται από απρόβλεπτο συμβάν ή αναπότρεπτη δύναμη.

Ορισμός Αβλαβούς Διέλευσης
Ο παραδοσιακός ορισμός της αβλαβούς διέλευσης, όπως περιγράφεται στο άρθρο 14 της Σύμβασης για την Αιγιαλίτιδα Ζώνη, είναι «διέλευση που δεν παραβλάπτει, την τάξη και την ασφάλεια του παράκτιου κράτους». Αυτός ο μάλλον γενικός ορισμός έχει γίνει περισσότερο ακριβής από τη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Νόμο της Θαλάσσης, που καταγράφει αρκετές ειδικές περιπτώσεις μη αποτελούσες μη αβλαβή διέλευση, όπως: 
α. Κάθε απειλή βίας ή χρήση βίας.
β. Κάθε άσκηση ή εξάσκηση με όπλα κάθε είδους.
γ. Κάθε ενέργεια που αποσκοπεί στη συλλογή πληροφοριών σε βάρος της ασφαλείας του παράκτιου κράτους. 
δ. Η από - προσγείωση κάθε αεροσκάφους.
ε. Η εκτόξευση κάθε στρατιωτικής συσκευής.
στ .Κάθε ενέργεια επιδιώκουσα μόλυνση του περιβάλλοντος.
ζ. Η αλιεία κάθε είδους.
η  Η έρευνα και επιτήρηση και οι παρόμοιες ενέργειες.
θ. Κάθε  ενέργεια που αποσκοπεί στην παρεμβολή των συστημάτων επικοινωνιών ή άλλων ευκολιών και εγκαταστάσεων του παράκτιου κράτους.

      Υποβρύχια
Στην αιγιαλίτιδα ζώνη, τα υποβρύχια και άλλα υποβρύχια οχήματα, πρέπει να πλέουν στην επιφάνεια και να φέρουν σημαία (΄Αρθρο 20 της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Νόμο της Θαλάσσης).



ΔΙΕΛΕΥΣΗ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΤΕΝΩΝ

Ορισμός
Το Στενό ορίζεται σαν μια στενή υδάτινη διάβαση που συνδέει δύο μεγαλύτερα υδάτινα σώματα. Διεθνή Στενά είναι διαβάσεις που συνδέουν ένα μέρος Ανοιχτής Θάλασσας ή Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης με άλλο μέρος Ανοιχτής Θάλασσας ή Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης. 

Το Πρόβλημα
Το πρόβλημα διέλευσης Στενών δημιουργείται μόνο όταν τα Στενά είναι μικρού εύρους ώστε οι Αιγιαλίτιδες Ζώνες των παράκτιων κρατών να υπερκαλύπτονται. ΄Οπου υπάρχει διάδρομος Ανοιχτής Θάλασσας ή Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης διαμέσου του Στενού, η ελευθερία ναυσιπλοίας της Ανοιχτής Θάλασσας επιτρέπει ανεμπόδιστη ναυσιπλοία στο διάδρομο της Ανοιχτής Θάλασσας. Το πρόβλημα διάβασης του Στενού είναι, κατόπιν αυτού, πολύ συνδεδεμένο με το θέμα του πλάτους της Αιγιαλίτιδας Ζώνης. Πρόσθετα με τους γενικούς αυτούς κανόνες η ναυσιπλοία διαμέσου ορισμένων Στενών διέπεται και από όρους Συνθηκών.

Αγραφος Νόμος 
Παραδοσιακά έχει επικρατήσει η ιδέα της ελεύθερης ναυσιπλοίας διαμέσου Στενών που χρησιμοποιούνται για διεθνή ναυσιπλοία . Αυτό το δικαίωμα επιβεβαιώθηκε, σε σχέση με πολεμικά πλοία, από το Διεθνές Δικαστήριο στη περίπτωση των Στενών Κερκύρας.

Σύμβαση ΟΗΕ για το Νόμο της Θαλάσσης                    
Η Σύμβαση του ΟΗΕ για το Νόμο της Θαλάσσης, προσδιόρισε δύο καθεστώτα ναυσιπλοίας για Διεθνή Στενά, και το κυριότερο είναι η διέλευση transit. Η διέλευση transit περιγράφεται στο άρθρο 38(2) σαν : « ....... η ελεύθερη ναυσιπλοία και υπέρπτηση μόνο για το σκοπό της συνεχούς εύκολης διέλευσης του στενού μεταξύ ενός μέρους της Ανοιχτής Θάλασσας ή Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης και μιας άλλης.......».
Το άρθρο 44 προβλέπει ότι δεν μπορεί να απαγορευθεί η διέλευση transit. Το παράκτιο κράτος μπορεί παρά ταύτα να προαπαιτήσει να κάνει υποβρύχια έρευνα ή να καθορίσει γραμμές πλεύσεις που εγκρίνονται από τον αρμόδιο διεθνή οργανισμό, ή να επιβλέπει την εφαρμογή των διεθνών κανονισμών σε ότι αφορά την μόλυνση των υδάτων. Τα αεροπλάνα έχουν επίσης το δικαίωμα της transit διέλευσης, και υπόκεινται μόνο στους κανόνες του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO).
Το άρθρο 39 ( c )  αναφέρεται σε διέλευση με φυσιολογικούς τρόπους (normal modes), και από πολλούς διεθνείς δικηγόρους αυτό ερμηνεύεται ότι εξουσιοδοτεί τα υποβρύχια να διέρχονται εν καταδύσει.
Σε Διεθνή Στενά που σχηματίζονται από νησί και την απέναντι ξηρά, όπου υπάρχει εναλλακτική οδός της ίδιας ευκολίας ή σε Στενά μεταξύ Ανοιχτών Θαλασσών και μιας Αιγιαλίτιδας Ζώνης, υπάρχει το δικαίωμα της «Μη Αποκλειόμενης Αβλαβούς Διέλευσης».
Το δικαίωμα της διέλευσης διαμέσου των Διεθνών Στενών προβλέπεται επίσης από τη  Σύμβαση του 1958 για την Αιγιαλίτιδα Ζώνη και την Παρακείμενη Ζώνη.

                                                                           








  

Δεν υπάρχουν σχόλια: